mandag 27. februar 2012

Snart en uke :)

I morgen har det gått en uke siden vi kuttet 25% av sondematen. Hittil har det ikke vært noen spesiell forandring på den mengden hun spiser selv, men hun smaker på endel mat. Hun kan kanskje ta to ørsmå biter med fiskekake, om hun svelger dem er overhodet ikke sikkert. Hun er jo ikke helt 100% klar for den konsistensen enda, men jeg håper det kommer seg. Hun vil fortsatt aller helst ha vann  å drikke, men kan ta en ørliten smak av feks eplejuice eller sjokomelk (hun gjør ikke alltid det til hvert måltid).

Jeg har hørt at sondebarn får "dårlige" smaksløker, fordi smaksløkene ikke er i bruk når de får sondemat hele tiden, da visner de liksom bort. Og da vil barna foretrekke mat med mye smak. Det ser ut til å stemme her. Hun liker feks fiskekaker med hvitløk og purre mye bedre enn de uten spesiell smak.

Dessverre var snuppa uheldig i dag og brente seg på vedovnen vår (til tross for peisgitter foran, hun stakk hånden gjennom og brant seg på glasset). Hun brente seg på alle fingertuppene på høyre hånd, så etter å ha avkjølt en halvtime dro vi til legen. Der fikk hun salve og bandasje på. Bandasjen skal være på i ca 3-4 dager, og det passer utrolig dårlig nå. Hun er jo høyrehendt, og får nå ikke brukt hånden til å spise med. Dermed går det jo veldig utover spisetreningen, og hun nekter å la seg mate av oss. Ikke vil hun bruke venstre hånd heller. Dermed må vi forsøke tørr mat som kjeks, fiskekaker i strimler, ost osv.

Vi ble fortalt at det vil ta ca to uker før hun begynner å bli sulten, og det er vanskelig å være tålmodig. Jeg prøver å overbevise meg om at selv om det nå har gått en uke uten at hun har begynt å spise noe som helst mer, betyr ikke det at dette er mislykket. Jeg vil jo så gjerne at dette skal gå bra!

I morgen er det klart for barnehage igjen. Vi funderte litt på hvordan vi skulle få sendt med henne litt smør, litt ost, litt nugatti osv dit, på sykehuset har de jo slike fine porsjonspakninger. Så ble jeg tipset om disse supre små boksene fra http://www.rice.dk/ :

De fins også som sommerfugler og marihøner, biler og hjerter. Kjempefin størrelse til små porsjoner :) Jeg kjøpte de på Kitch'n.

Jeg har også kjøpt oppbevaringsbokser/lunsjbokser fra www.sparkjop.no:


De i mellomstørrelsen er veldig fine å sende med et lite middagsmåltid i, som feks fiskeboller med hvit saus og makaroni.



2 kommentarer:

  1. Så kjekt at du fant dei boksane ;)
    Har sjølv blogg på www.oskarprinsen.blogspot.com - om min knappegut ++ blir kjekt å følge dåkke vidare :)

    Klem

    SvarSlett
  2. Ja, det boksene var utrolig kjekke! De har blitt mye brukt alt :)

    Takk for link til bloggen din, kjekt å lese :)

    SvarSlett